Friday 5 May 2017

WAHAI WANITA.... INILAH PERKARA YANG HARUS DIJAGA BILA UMUR MENGINJAK 40-AN

Assalamualaikum sahabat Nurulsham semua. Apa khabar hari ini? Nurulsham tiada apa-apa tips terbaik di sini, hanya mahu berkongsi pengalaman diri sendiri dan sahabat di sekeliling yang sedang melalui usia yang penuh cabaran ini... iaitu usia 40-an.

Sepanjang pemerhatian Nurulsham yang tidak seberapa ini, usia empat puluhan inilah satu usia yang paling banyak cabaran untuk diri sendiri. Cabaran itu datang dari luar dan dari dalam diri.

 Mengapa Nurulsham berkata sedemikian? Bukanlah Nurulsham memandang rendah pada kelompok umur lain. Tidak... . Usia 30-an juga ada cabarannya yang tersendiri, tetapi waktu ini biasanya cabaran adalah dalam bentuk membesarkan anak-anak, menaikkan kerjaya dan segala yang tidak tertumpu sangat pada diri. Waktu ini anak-anak baru membesar, bagi wanitanya... waktu inilah masih sibuk mengurus bayi dan sebagainya. Pendek kata, masa untuk orang lain... .

Bila menginjak umur 40-an ini, anak-anak sudah mula membesar, melalui zaman remaja, matang dan sudah boleh berdikari. Waktu inilah para ibu yang selama ini 'memberi diri' pada anak-anak... mula rasa lapang dan dapat 'mengambil semula dirinya'. Kalau yang berkerjaya pula, waktu ini  mereka mula berada di tahap yang lebih selesa. Tak hairanlah kita akan lihat ramai yang kembali menjaga penampilan diri, mencari semula kawan-kawan lama satu sekolah, boleh mengikuti program bercuti dengan kawan-kawan ke luar negara... dan ada juga yang sempat berjumpa semula kekasih lama di laman sosial.

Ada cerita kawan-kawan Nurulsham yang bercerai berai pada umur ini, kerana mahu bersatu semula dengan kekasih lama.  Sedih kan?

Ingat-ngat ya...!
Pengalaman Nurulsham sendiri yang pernah membesarkan tujuh orang anak, sekarang inilah Nurulsham rasa lapang semula, dan dapat menulis semula, bersosial di laman sosial seperti FB dan Whattsapps dan sebagainya. Tidak Nurulsham nafikan dugaannya... Subhanallah. Nurulsham sebagai public figure yang ada peminat... lebih lagilah harus berjaga-jaga. Peminat wanita tiada masalah. Bila tiba pada peminat lelaki?

Nurulsham sendiri tak boleh sombong dengan peminat. Peminat harus dihargai kerana tanpa mereka, Nurulsham tidak dapat berkongsi hasil karya. Cuma bila tiba pada peminat fanatik dari berlainan jantina... memang harus berhati-hati dan banyak berdoa supaya Allah sentiasa menjaga kita agar tidak terjebak.

Boleh berurusan dengan berlainan jantina, namun harus berhati-hati... kawanku, apa lagi bila kita berada di private massage. Wanita ini kaum yang manja. Tanpa kita sedar, ada kalanya kemanjaan kita itu kita beri secara "pukul rata" tidak kira siapa di hadapan kita. Yang melihat itu ada kalanya jadi berkenan tanpa kita sedari.

Kebelakangan ini, kita yang sudah di umur mok cik-mok cik ini, masih dapat melihat betapa mesranya kawan-kawan berlainan jantina dalam group rakan sekolah lama. Ada kalanya, hingga di luar kawalan cara melawaknya. Tak tahu nak cakap bagaimana.... cuma nasihat Nurulsham... berhati-hatilah... ya!

Ada lagi cabaran ke dua yang terjadi kerap pada umur ini. Kalau yang tadinya, kita berada di zon selesa...  rupa-rupanya ada pula sahabat-sahabat kita yang di kala ini jugalah... diberhentikan kerja, dan mengalami masalah kewangan yang teruk hingga jatuh harga diri. Ada yang dibenci isteri, dipandang rendah oleh mertua dan sebagainya... .  Mereka ini jarang kita jumpa dalam group sosial kita. Kenapa? Kerana mereka 'mengundurkan' diri mereka... rendah diri dan tidak mahu bersosial.
Pernah kah kita tertanya, mengapa sahabat kita ini sangat diam, tidak mahu bercerita... tidak menyahut bila diajak berjenaka? Mengapa....?

Dan ada juga... yang diuji dengan penyakit, sehingga tidak mampu bergembira seperti kawan-kawan yang lain.  Biasanya, mereka ini sukar bercerita. Dan kita pula tidak bertanya, atau terlupa untuk bertanya kerana masalah kita pun juga sama banyaknya...  pada firasat kita. Nurulsham ada sahabat yang mula menjadi hampir buta di usia ini, ada yang sudah meninggal kerana sakit jantung, kencing manis dan kanser. Nurulsham sendiri pun sakit dan harus menerima rawatan ulangan. Namun, Nurulsham bersyukur kerana masih berkesedaran dan boleh berfikir. Ada sahabat Nurulsham yang meninggal baru-baru ini setelah berbelas tahun hilang kewarasan kerana sakit meriyan. Itulah... sakit inilah merupakan cabaran yang amat besar buat kita di umur ini.

Semua ini adalah dugaan. Yang lapang, ada segalanya dan sihat, ingatlah... ini adalah dugaan. Yang sakit, bercerai-berai, dibuang kerja... ini juga adalah dugaan. Allah sedang 'memanggil' kita untuk rapat padanya. Life begins at fourty... kalimat ini amat benar. Inilah usia kita untuk menjadi matang, lalu diberi Allah pelbagai dugaan yang tidak terfikir di benak kita yang terbatas ini.

Berhati-hatilah sahabatku. Kembalilah pada kebiasaan berdoa sebanyaknya. Berharaplah pada-Nya tanpa rasa longgar. Semoga diri kita sentiasa di bawah pemerhatian-Nya. Amin... .

No comments:

Post a Comment