Thursday 16 March 2017

TEMUJANJI DOKTOR PSIKIATRI KALI PERTAMA~APAKAH SOALAN YANG AKAN DITANYA

Tulisan ini adalah sambungan dari Anxiety Disorder dan Tanggapan Masyarakat 2

Assalamualaikum sahabat Nurulsham semua,

Hari ini Nurulsham akan ceritakan pengalaman pertama kali bertemu doktor psikiatri. Uniknya di unit ini, kita akan sentiasa dirujuk pada doktor yang sama. Jadi Nurulsham merasa amat selesa kerana tidak perlu bercerita semula setiap kali berjumpa doktor, kerana doktor telah mengenali pesakitnya.

Hari pertama Nurulsham sampai di situ, Nurulsham diperiksa oleh Dr. Kala, seorang doktor berbangsa India yang berwajah manis. Orangnya masih muda dan sedang hamil anak pertama.

Mulanya, dia kelihatan hairan melihat Nurulsham, kerana jika dilihat dari luaran, Nurulsham tidak kelihatan seperti pesakit yang lain.

Waktu itu, Nurulsham ditemani suami. Suami Nurulsham tidak mengizinkan pada mulanya. Namun, Nurulsham telah berbincang dengannya, dan menegaskan bahawa Nurulsham sendiri telah memilih untuk menerima rawatan psikiatri, dan sanggup menerima apa jua kesan dari pilihan Nurulsham ini. Nurulsham nekad, dan memberi pilihan pada suami supaya dia tidak tertekan dan mungkin menyesal dengan apa yang bakal berlaku.

Nurulsham berkata, suami boleh memilih untuk menyertai Nurulsham atau tidak. Jika ya, dia harus ada setiap kali Nurulsham bertemu doktor. Jika suatu masa nanti, dia rasa keadaan Nurulsham tidak sembuh-sembuh juga, malahan menjadi beban padanya, Nurulsham rela dilepaskan dengan baik dan sanggup berlapang dada.

Suami Nurulsham tidak menjawab. Mungkin hal ini berat baginya. Namun, sehingga hari ini, dialah yang menghantar dan turut berjumpa doktor setiap kali ada temujanji. Nurulsham sangat bersyukur, namun masih sedia menerima apa-apa kemungkinan yang bakal tiba.

Boleh dikatakan, bulan pertama Nurulsham bertemu doktor, suami Nurulsham kerap terpaksa ambil cuti... sehingga dua  hari seminggu...  namun, dia tidak berkata apa-apa tentang hal itu. Merungut pun tidak.

Waktu inilah, Nurulsham berasa seperti mendapat satu kekayaan yang tidak terhingga. Kasih sayang dan perhatian dari keluarga, terutamanya suami. Rupa-rupanya, dugaan ini tidak datang kosong. Ia datang dengan kebahagiaan hati.

Dr. Kala bertanya tentang situasi Nurulsham. Kami pun bercerita satu persatu apa yang telah terjadi, termasuk serangan-serangan yang pernah berlaku.

Kata Dr. Kala, salah sebenarnya menggunakan perkataan 'serangan'. Ia sebenarnya adalah debaran jantung, bukan serangan jantung. Nurulsham pun menceritakan tentang heart pounding, ataupun rasa jantung berdegup kuat sehingga Nurulsham ada kalanya tidak sedar diri. Waktu itu, Dr. Kala kelihatan berfikir panjang.

Nurulsham memberitahu bahawa kebelakangan ini Nurulsham nampak yang isi-isi tapak tangan Nurulsham seperti tenggelam bila terjadinya debaran. Waktu itu Dr. Kala membetulkan Nurulsham, "Itu bukannya tenggelam...  itulah sebenarnya kekejangan. Kalau dah kejang, penyakit puan dah teruk."

Nurulsham juga bercerita tentang keadaan diri Nurulsham yang kerap jadi pelupa sejak kebelakangan ini. Dr. Kala memberi ujian Dementia pada Nurulsham. Dalam ujian itu, Nurulsham diminta melukis kotak, bulatan, membaca nombor dan sebagainya. Syukurlah, waktu itulah Nurulsham diberitahu yang Nurulsham tiada masalah Dementia. (sila rujuk web untuk mengetahui maksud Dementia).

Dr. Kala kemudiannya memberi ujian untuk Depression. Antara soalan ditanya termasuk, adakah Nurulsham rasa tertekan bila berhadapan dengan orang ramai, sering rasa tidak bersemangat hidup, tidak boleh bercakap di hadapan orang ramai dan sebagainya. Setelah disoal selidik, syukurlah.... Nurulsham juga tiada masalah Depression.

Waktu itu suami Nurulsham memberitahu, ada sesuatu yang dilihatnya sering terjadi pada Nurulsham. Sebagai seorang yang paling rapat, dia kerap melihat Nurulsham meminta untuk pulang cepat ke rumah tatkala keluar berjalan-jalan. Nurulsham juga tidak suka buat sesuatu kerja lama-lama. Bila agak lama, Nurulsham akan cepat lemas dan hilang mood.

Waktu itulah Dr. Kala memandang Nurulsham, dan bertanya, apa puncanya Nurulsham jadi begitu. Nurulsham tidak dapat menjawab, kerana memang tidak pasti. Cuma Nurulsham beritahu doktor, Nurulsham rasa letih sangat.

Lalu Dr. Kala berkata, "Dari tadi, saya perasan, puan kerap sebut perkataan penat. Cuba puan beritahu, di mana yang rasa penat tu?"

Nurulsham termenung seketika. Ya lah, selama ini Nurulsham rasa letih sangat. Selain dari sebab debaran, apa lagi yang membuatkan Nurulsham rasa begitu.

Dr. Kala meminta Nurulsham berfikir dan mencari dengan bersungguh-sungguh. Lalu kala itu, barulah Nurulsham perasan sesuatu, "Saya jadi lemas dan tak tahan tu, bila tulang belakang saya sakit sangat."

"Takkan selama ni tak perasan?" dia bertanya kehairanan sambil memerhati suami Nurulsham.

Suami menggeleng kepala. Wajahnya nampak bersalah, "Selama ini saya memang ingat isteri saya ada masalah jantung... ."

Kemudian Dr. Kala berkata, "Saya nak puan pergi ke klinik kesihatan, minta referal letter untuk ke orthopaedics. Kalau boleh buat MRI tulang belakang."  Dia kelihatan bersungguh-sungguh bila berkata. "Saya perlu tahu, yang mana mula dahulu. Adakah sakit di tulang belakang menyebabkan terjadinya anxiety, ataupun anxiety yang menyebabkan sakit belakang."

Waktu itulah, Nurulsham hairan sangat. Anxiety boleh menyebabkan sakit belakang?

"Ya, jangan terkejut puan, anxiety boleh menyebabkan timbulnya penyakit lain... ."

"Puan ni dah lama sakit. Memang tak mustahil perkara begini boleh terjadi."

Setelah dua jam pemeriksaan, Dr. Kala memberitahu bahawa Nurulsham mungkin mempunyai samada  penyakit panic disorder atau anxiety disorder. Menurutnya, kedua-dua penyakit itu symptomnya hampir sama namun sebenarnya penyakitnya berbeza. Dalam panic disorder, pesakit akan rasa sangat takut. Nurulsham ada symptom panic attack, namun Nurulsham tidak mengalami rasa takut seperti yang dikatakan itu.

Lalu Dr. Kala mencadangkan ubat fluvoxamine 50 g, dengan jadual makannya yang tertentu. Kes Nurulsham masih perlu disiasat lebih dalam melalui pemeriksaan yang doktor cadangkan. Nurulsham telah mendapat referal untuk ke klinik ENT untuk memeriksa telinga dan otak, ke occupational therapy untuk belajar senaman stress, ke kaunselor untuk memeriksa apakah yang menyebabkan terjadinya serangan seakan-akan panic attack, dan ke orthopaedics untuk memeriksa tulang belakang seterusnya ke fisiotherapy.

Inilah yang menyebabkan suami Nurulsham harus ambil cuti atau mencari penggantinya untuk sessi pagi, kerana harus menghantar Nurulsham disamping berbincang dengan doktor.

Selepas ini Nurulsham akan membincangkan tentang pengambilan ubat, dan memecahkan taboo tentang pengambilan ubat penenang yang cuba dielakkan kebanyakan pesakit.

Sekian dulu untuk kali ini. Semoga bermanfaat untuk anda semua. Wassalam.

Sambung baca di sini. Klik anxiety-disorder-ubatan-dan-terapi

Di sini Nurulsham sertakan satu carta yang menunjukkan bagaimana
penyakit anxiety disorder yang terbiar lama boleh membawa kepada penyakit-penyakit lain.


19 comments:

  1. Tumpang tanye.. boleh tau ni jumpe dr di hospital mane yer?

    ReplyDelete
  2. Salam nak Tanya. Pergi KLINIK PSIKIATRI kena buat Surat rujukan ke?

    ReplyDelete
  3. Tumpang tanya, kalau nk jumpa Dr psikiatrik utk first time mcm mane ye? pergi hospital nk ckp ape ye hehe?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena pergi dr klinik biasa dulu, minta buat rujukanm sebab kita rasa mungkin ada masalah anxiety. Nanti doktor akan buat beberapa test.

      Delete
  4. Assalamualaikum nurulsham, untuk first time boleh pergi klinik kerajaan tak untuk dapatkan Surat rujukan tu..rawatan untuk anxiety berapa kena cas..mahal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pergi ke klinik kerajaan tetapi doktor tak dapat kesan. Saya kemudian ke klinik swasta. Kena sedikit bayaran lebih kurang RM40

      Delete
    2. Saya duk area bukit mertajam, boleh tahu awak pergi klinik swasta mana ye? :)

      Delete
  5. Assalammulaikum maaf sy mahu bertanya
    anxiety apa ye?

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Bgtahu doc dgn jujur apa yg dialami.

      Saya jumpa doctor klinik swasta. saya cakap saya perlukan ubat tidur. sbb saya kerja malam dan stress teruk. siang pula tidur tak berkualiti, atau tak dapat tidur langsung. jadi tak cukup rehat, stress, tak ada mood etc... etc...

      Doc akan buat soal selidik, tanya perlbagai soalan. Doc bg ubat penenang, dan insist juga bagi referral letter utk jumpa pakar psikiatri.

      Harap membantu.

      Delete
  7. Salam, saya seorang pelajar kolej. Tapi sekarang ditangguh kolej. Pihak kolej meminta surat doktor mengenai masalah kesihatan mental saya jika mahu sambung belajar. Adakah boleh doktor yang merawat saya berbuat demikian? Berapa lama jangka masa surat doktor boleh siap? Sebenarnya, temujanji saya lagi sebulan sebab tu tak tahu nak tanya siapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin boleh request daripada hospital awk dapatkan apontmnt tu. Terangkan situasi awak kat mereka. Boleh call untuk bertanya mereka/ ataupun pergi walk in. Ataupn untuk sementara waktu ni, awak boleh tunjuk referral letter dulu kepada faculty?

      Delete
  8. hai tumpang tanya , macam mana nak jumpa doktor untuk kali pertama ? kalau pergi hospital atau klinik kerajaan nak kene cakap apa ? mohon penjelasan . terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam baru ni, sy pergi buat appointment untuk buat ujian DASS di klinik kesihatan berdekatan rumah sy. (boleh search di google ujian DASS tu macam mana. sy buat appointmnt di sini https://qmed.asia/booking // Mungkin boleh walk in je untuk buat ujian tu. Cuma bayar rm1 shj. Lepas habis jawab, kita akan berjumpa doktor di situ. Nanti doktor akan tanya simptom kita sebab kalau kita ada simptom anxiety/depression semua tu doktor akan bg referral letter ke hospital kerajaan untuk jumpa doktor psikatari.

      Harap membantu

      Delete
  9. Kiranya ujian DASS yang buat dalam google tu takbperlu tunjuk di klinik ye?

    ReplyDelete
  10. Kalau kat hosp tu kena bayar berapa ?

    ReplyDelete