Sunday 7 May 2017

4 CARA UNTUK POPULARKAN BLOG ANDA

Assalamualaikum wrt wbt,

Hari ini Nurulsham nak berbincang macam professional blogger... hehe. Sebenarnya Nurulsham memang ada basic programming, tapi tentang internet ini, Nurulsham sebagai orang lama... memang terpaksa merangkak semula, belajar dari orang-orang muda. Pun begitu, dari pengalaman Nurulsham yang pernah beberapa kali buat blog dan gagal... adalah juga berbaki sedikit sebanyak pengalaman yang boleh dikongsikan dengan anda semua.

Menulis blog ini sebenarnya amat menyeronokkan bagi orang yang memang suka menulis. Memang ada orang yang lahir seperti Nurulsham ini... gila nak menulis sepanjang masa. Orang begini akan menulis diari untuk bacaan sendiri... atau menulis di blog, fb dan sebagainya.

Masalahnya, bila menulis di blog... tiadalah pula orang yang hendak membacanya. Bila buat carian di Enjin Carian Google... susah pula nak jumpa blog kita yang baru dibuat ini. Sampai muka surat 10 pun belum tentu blog kita nampak di mata umum. Itulah masalahnya.

Paling tak seronok, bila kita juga letakkan iklan dalam blog, seperti iklan Nuffnang, Adsense dan Innity, dan berharap ada pendapatan sikit dari hasil blogging kita, sambil-sambil berkongsi ilmu dengan orang ramai.  Kalau orang lain tak jumpa blog kita (tiada traffic), bagaimana nak dapat duit dari iklan yang kita masukkan?

Jadi, di sini Nurulsham senaraikan dan beri sedikit petua yang boleh anda gunakan untuk popularkan blog anda.

  1. Gunakan Google Adwords.  Google Adwords adalah satu servis yang mengiklankan blog anda di Enjin Carian. Maksudnya, blog anda akan nampak di atas dan hadapan sekali sewaktu pembaca mencari topik yang berkaitan dengan salah satu post anda. Namun, anda harus membayar. Lebih kurang RM3 kalau tak silap Nurulsham untuk dapatkan viewers yang klik blog anda. Jadi untuk cara ini, sila sediakan wang, ya.
  2. Buat pautan pada akaun Facebook anda.  Cara ini memang terbukti berkesan dan percuma. Anda hanya perlu Copy link ke blog anda dan letak di post anda dalam Facebook. Kemudian anda publickan post tersebut supaya sesiapapun boleh share post anda. Namun, anda harus ingat, biasanya post ini akan dilihat oleh rakan-rakan FB anda terlebih dahulu. Jika post anda tidak menarik, dan mereka juga rasa tak perlu nak sibuk-sibuk baca post anda kerana mereka sudah terlalu biasa dengan anda, maka ada kalanya tiada siapa pun yang akan klik link ke blog anda. Jadi, tulislah post yang menarik dan bermanfaat, ya.
  3. Tuliskan post yang boleh menjadi viral.  Ini adalah cara yang paling cepat. Namun, berhati-hatilah, ada kalanya post yang viral ini isinya kurang baik. Ingatlah, setiap yang kita catat di laman sosial ini, ada Malaikat yang akan mencatit dosa pahalanya. Janganlah menulis post yang memalukan orang atau diri sendiri, ya! Berdoalah pada Allah agar diberi ilham untuk menulis yang baik-baik dan boleh diviralkan untuk kebaikan juga. Salah satu post viral yang Nurulsham pernah jumpa adalah tentang resepi karipap viral yang di bentukkan seperti bun Brioche. Ha... kalau begini memang banyak pahalanya kerana ramai suri rumah boleh manfaatkannya dan ramailah para suami tersenyum lebar kerana dapat isteri yang rajin.
  4. Buat pautan ke grup-grup public yang ramai pengikut.  Biasanya ahli grup ini mempunyai kecenderungan untuk membaca satu-satu isu atau topik. Contohnya... grup resepi tradisi, grup isi jawatan kosong, grup nasihat suami isteri dan sebagainya. Mereka ini ada masa untuk like, klik link anda dan sebagainya. Jangan terkejut, mereka ini amat menghargai anda, malahan ada yang sanggup hantar pesanan di FB anda kerana sangat teruja dengan post anda. Mereka ini adalah orang-orang yang tidak kenal pada anda dan sangat menghargai anda sebagai penulis. Jadi, nasihat Nurulsham, tulislah yang elok-elok dan berhemah, kerana hasilnya... anda akan dapat follower yang baik-baik. Niatkanlah tulisan anda sebagai sedekah.
Sekian dahulu dari Nurulsham hari ini. Semoga bermanfaat untuk anda. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment