Tuesday 2 May 2017

RESEPI CIPTAAN NURULSHAM ~ APPLE CINNAMON ROLL/BUN GULUNG KULIT KAYU MANIS DENGAN EPAL





Anda tentu tahu pai epal, hidangan manis dan harum yang dibuat dari kulit pai berintikan epal dan serbuk kulit kayu manis.

Kemudian, anda juga  pernah mendengar atau rasa sediri Cinnamon bun atau cinnamon roll atau roti gulung berinti kulit kayu manis, yang tak kurang aroma harumnya, apa lagi waktu baru siap dibakar.

Inilah hidangan-hidangan yang terkenal di negara Eropah. Hidangan sebegini direka untuk mengatasi cuaca sejuk (dengan mengambil banyak kulit kayu manis dalam masakan) dan mengatasi lebihan hasil kutipan epal di musim luruh yang terlalu banyak, sehingga dibuat epal cider, pai epal, cuka epal, jem epal dan sebagainya.

Teknologi makanan melibatkan buah-buahan seperti epal dan beri sebenarnya terjadi kerana manusia harus terus hidup di dalam cuaca dingin melampau yang tiada makanan. Lalu terciptalah jem, jeruk dan sebagainya. Untuk teknik mengawet jem sila klik Jem Nenas Ala Bavaria .

Hari ini Nurulsham hendak mengajar roti baru ciptaan Nurulsham iaitu Bun Gulung Kulit Kayu Manis Dengan Epal.  Anda jangan risau, resepi ini tidak mahal. Epal masih boleh dibeli dengan harga 60 sen sebiji... lebih murah dari buah pisang montel yang berharga seringgit sebiji. (Bukan sengaja hendak membanding... hanya mengajak anda mengubah pandangan sahaja)

Sewaktu Nurulsham belajar di Indiana, pokok epal ini boleh didapati sepanjang jalan dan lorong. Buahnya terbiar dan tidak berjaga. Kalau orang tua lama yang rajin, mereka akan kutip, buat jem, sider atau dijadikan pektin dan dibotolkan!

Keadaan yang sama boleh dilihat di Malaysia. Pokok betik begitu mudah hidup dimana-mana pun. Betik juga adalah buah yang boleh dibuat jem... dan buahnya yang muda boleh dibuat pektin atau bahan pemekat untuk jem dan acar (chuttney).

Baiklah, jomlah kita lihat resepi kita. Habis sudah dengan ilmu teknologi makanan ya..hehe!

Bahan-bahannya.


  1. Doh bun manis 300 gram (rujuk   Resepi Bun Asas)
  2. 3 biji epal, dikupas dan disagat (jangan kisar dalam blender kerana ia akan jadi berair)
  3. 2 sudu butter
  4. 1/2 sudu kulit kayu manis dikisar halus
  5. 1 senduk gula (kurangkan jika anda tidak suka manis)
  6. gula dan kulit kayu manis dikisar untuk tabur.




Cara-caranya:

1. Gaulkan epal, gula, serbuk kulit kayu manis dan butter.
Perah sedikit air lebihan dari epal.

2. Masak dengan api perlahan. Kacau kerap sehingga
 epal menjadi perang dan berkilat. Harus pastikan air
lebihan mengering.
2.1.  Inti epal yang sudah siap kering. Nurulsham kacau
guna lidi. Sangat mudah!
3.  Sapu tepung pada doh anda dan canaikan.

4. Sapu inti epal sehingga rata.
5. Taburkan sedikit serbuk gula dan cinnamon/kayu manis
menggunakan penapis atau pengayak
6.1.  Lihat video untuk cara menggulung doh dan memotong.

6.2.   Gulung rapat doh canai anda dan potong mengikut saiz
yang sama. Jangan terlalu pendak potongan kerana ia akan
jadi kurang cantik


7. Minyakkan loyang dan susun doh bun 
gulung berinti anda.

8.1.  Lihat video untuk proses melicau. Jangan risau, jika anda tiada berus, boleh sahaja gunakan jari. 


8.1- Jangan lupa licau atau sapukan campuran
putih telur, sediktit air dan susu di atas kulit
doh roti anda sebelum biarkan ia mengembang.
Kemudian tabur sedikit bijan.

8.2.   Simpan doh (di tempat bertutup untuk elakkan
kulit doh kering) setengah jam atau hingga doh
mengembang dua kali ganda.

8.3 Bakar dalam oven menggunakan api atas
 bawah pada suhu 250 darjah selama 40 minit
 atau sehingga warnanya keperangan dan berbau harum.

9. Taburkan campuran gula dan serbuk cinnamon sebaik
sahaja bun anda dikeluarkan dari oven.
Keistimewaan bun kali ini adalah kerana ia mempunyai inti epal yang sederhana manis dan sedap. Memang tidak puas makan. Anak-anak Nurulsham semuanya sukakan bun gulung ini. Anda pun boleh mencubanya.

Best sangat-sangat! Nampak tak inti epal tu?

Selamat mencuba. Jangan patah semangat. Nurulsham doakan anda semua, di Malaysia, Indonesia, Brunei, UAE, Singapura, Amerika Syarikat, Germany... dan semua peminat blog ini... dalam keadaan sihat dan dimudahkan semua urusan.

Bye semua!

4 comments:

  1. In shaa Allah akan dicuba nnti...agak mudah mmbuatnya n merangkumkan 2 benda kesukaan K Ani ie cinnamon roll n apple!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah... samalah kita Kak Ani. Nurulsham pun suka sangat cinnamon roll dan apple pie!

      Delete
  2. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

    Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

    2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

    3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


    ▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

    .................................................................

    ▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
    ..................................................................

    ▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

    Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

    ...............................................................


    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    ReplyDelete